Wydarzenia

Monika Kucia tworzy labirynt smaków, zapachów i doznań. Zaprasza widzów, aby przeszli przez doświadczenie, w ramach którego mogą jeść, wąchać, dotykać, patrzeć, słuchać – uruchamiać wszystkie swoje zmysły i pobudzać emocje. W tym nowoczesnym rytuale i podróży przez kolejne stacje: ekspozycja, warsztat, labirynt, uczta, dramaturgia ma na celu zainspirować widza do stworzenia własnej opowieści, zanurzenia się w świat natury i kultury, podążanie za zapachem, smakiem, emocją. Steatralizowane wydarzenia kulinarno-artystyczne edukują, zaskakują i bawią, a także zbliżają odbiorców do siebie i wzmacniają ich poczucie więzi z ziemią, produktem i wspólnotą, przynosząc nadzieję i pojednanie. Budują pomost pomiędzy tym, co znajome i obce, pomiędzy pozornie obcymi kulturami i zjawiskami, a także pomiędzy ludźmi, którzy wspólnie uczestniczą w tym doświadczeniu.

 

  • „Wypełnić pustkę”, 27 października 2018, Jelenia Góra

Finałowe wydarzenie performatywne „Wypełnić pustkę” o przodkach i materii pamięci, labirynt doświadczalny oraz obrzędową ucztę przygotowała Monika Kucia.
Scenografia, obiekty: Dominika Kulczyńska.
Chleb, zakwas, opowieść: CHLEBODAWCA Arek Andrzejewski
Współpraca: Lidia Zawistowska
szklane obiekty i zastawa: Huta Szkła Kryształowego JULIA

Zaśpiewał zespół Z lasu w składzie Jagna KnittelEwa GrochowskaManiucha BikontAnna JakowskaJulita CharytoniukKarolina PodruckaOlga Kozieł.

W czasie wydarzenia odbył się pokaz fragmentów filmu „Swarycewycze” Jagny Knittel. Zaprosiliśmy uczestników do rozmowy o tradycjach zadusznych i wspomnień naszych przodków i bliskich zmarłych.

Sięgając do ludowej tradycji obrzędowej wspólnie zastanawialiśmy się, co dziś dajemy zmarłym na ostatnią drogę i co zostawiamy żyjącym. Próbowaliśmy odpowiedzieć na pytanie, czym dziś jest śmierć, jakie znaczenie ma uczta pożegnalna, co zostało nam z tradycji, jaka jest teraźniejszość, miejsce śmierci i pożegnania w kulturze.

Rozmawialiśmy o naszej relacji z przodkami i bliskimi po śmierci. Wysłuchaliśmy opowieści o rytualnych płaczach w kulturze ludowej – czym są? Czy pieśnią, czy rozmową ze zmarłym, na ile są teatralne, kiedy mają miejsce, o czym kobiety w nich mówią, na ile ich melodyka jest zastrzeżona do kontaktu z zaświatami.

Obrzędowa uczta, która stanowiła centrum wydarzenia, miała zwrócić uwagę na to, że w ogromnym stopniu to pokarm opowiada o ziemi, z której człowiek przyszedł. Istotą wydarzenia było również ukazanie związków i połączeń pomiędzy obrzędami, naturą, kulturą, historią i tradycją.

Opiekę merytoryczną nad całością sprawowała Monika Kucia – promotorka regionalnych i szlachetnych smaków, projektantka kulinarnych wydarzeń i międzynarodowych wizyt studyjnych. Członek Rady Programowej Festiwal Nowe Epifanie i Europejski Festiwal Smaku w Lublinie. Autorka scenariuszy i performerka wydarzeń kulinarno-artystycznych.

Projekt I Festiwal Obrzędów – Przodkowie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Projekt dofinansowany z budżetu Miasta Jelenia Góra.

 

______________________________________________________________________________________________

 

  • Grzybobranie im. Johna Cage’a, 1 września 2018, Czerwony Dworek 8, Mysłakowice

Grzybobranie im. Johna Cage’a – 2018 – CZAS za nami. W tym roku na zaproszenie Maciej Markowski poprowadziłam spacer, czyli główną akcję artystyczną imprezy. Lało, zmienialiśmy plany, rządził przypadek (albo Cage).

„Gdy wchodzisz do wielkiego, wysokiego lasu, wyraźnie uobecnia ci się bóstwo” (Cyceron). To była moja główna medytacja leśna i jeszcze takie myśli:

A jeśli wszystko jest święte? Pchanie kupki gnoju przez żuka. Wicie gniazda przez ptaki, rozbijanie się kropli rosy. Jeśli wszystko jest modlitwą. Każdy oddech, każdy gest. Jakże uważni być powinniśmy.

Stacje były takie:
* Herbaciarnia Piotr Mońka – parzenie starochińskiej, najdzikszej herbaty w liściach
* Sekret – niebko – widoczek – z Lidia Zawistowska w lesie ukryłyśmy pod szybą obraz z kwiatów, liści i owoców, a także z kawałka filiżanki typu Społem, ze znakiem sztućców, którą znalazłam w lesie – instalacja miała tytuł „Idź za głosem serca” – biło w lesie z głośnika ukrytego w mchu obok
* Uczta leśna – zaproponowałam prażonego chrobotka reniferowego, sól świerkową, wodę do picia dłonią, miód oraz grzybową esencję lasu – po kropli na rękę do zlizania oraz dobrą, leśną ziemię – jedzenie ziemi ma walory odżywcze i udoparniające
* Brama lasu – dziękuję za zbudowanie Tytus Presiński i Agnieszka Kubicka-Dzieduszycka – to wejście do leśnej sali koncertowej, gdzie miał odbyć się koncert Beniamin Głuszek „Dyrygowanie lasem”, ale został przeniesiony do środka ze względu na pogodę
* Instalacje dźwiękowe – Neuromuzyka i Natura Beniamin Głuszek
* toast jednoczący wspólnotę wypity z jednego naczynia, kryształowego rogu z Huta Szkła Kryształowego JULIA

______________________________________________________________________________________________

 

  • Bieda król, 27 lutego 2018, Nowe Epifanie, Laboratorium U-jazdowski, Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie

Reżyseria, koncept, prowadzenie : Monika Kucia

Scenografia, szkło, porcelana: Alicja Patanowska

Muzyka: Anna Bojara – Czarnecka, Patryk Zakrocki, W.A. Mozart

Kulinaria, grzyby strzępkowe, pleśnie: Michał Czekajło, dr. Witold Pietrzak

Deser: Olga Głębicka

Nalewka: Zbigniew Sierszuła, na materiale od Herbaciarni Czajownia we Wrocławiu

Partnerzy wydarzenia: Fabryka Kristof, Browar Stu Mostów we Wrocławiu, Czajownia

Bieda król

______________________________________________________________________________________________

 

  • Dziady, nakarmić dusze, 31 października, Kulinarny Dom Kultury

Zaprosiłyśmy gości w zaduszną noc na wieczór dziadów, podczas którego wszyscy byliśmy guślarzami. Ugościliśmy dusze naszych zmarłych, posililiśmy się potrawami, które przygotowywano w domach podczas wieczoru dziadów – kaszą, miodem, wódką. Porozmawialiśmy o naszej relacji z duszami, duchami, naszymi przodkami i bliskimi po śmierci. O tym, jak zwracać się do zmarłych.

Wysłuchaliśmy opowieści o rytualnych płaczach na Polesiu – czym są? Czy pieśnią, czy rozmową ze zmarłym, na ile są teatralne, kiedy mają miejsce, o czym kobiety w nich mówią, na ile ich melodyka jest zastrzeżona do kontaktu z zaświatami. W programie były filmy i opowieści z Polesia, pieśni zaduszne, proste jedzenie oraz dwa ziarnka gorczycy. Zachęciliśmy wszystkich, którzy przyszli, aby przyzywali w myślach SWOJE DUCHY – za pomocą zdjęcia lub innych symboli, które zechcieli przynieść ze sobą.

Organizatorki wydarzenia:

Poprzez zadbanie o przestrzeń i obiekt: o ściany, stół, o to, co materialne, to, czego dotykamy, na co patrzymy, co fizycznie mamy do OD-czynienia (poprzez fotografie i popiół) Alicja, artystka – garcarka zachęciła do zostawienia wierzchniego płaszcza w przedsionku i odszukania śladów swojego wewnętrznego guślarza, którego moc i pewność opowiadaniem i śpiewem wzniecała Jagna, etnografka i śpiewaczka tradycyjna wraz z zespołem Z lasu, a karmiła i osadzała nas w przestrzeni Monika, kuratorka kulinarna. Popatrzyliśmy wstecz i w głąb. Dziękujemy gościom z wszystkich światów!

 

______________________________________________________________________________________________

 

  • Ziemniak Interpretacje, 6 października 2017 r., Kulinarny Dom Kultury w Warszawie

Organizacja: Europlant i Siała Baba Mak
Kuratorka wydarzenia: Monika Kucia
Kucharze:
Artyści:

Ziemniak w płynie: J.A. Baczewski Vodka Monopolowa

Współpraca: Gastromagic

W wydarzeniu wykorzystano fragment Plantation / Alicja Patanowska
Ceramika dostępna na zamówienie.

______________________________________________________________________________________________

 Polish Table – spotkania łączące doświadczenie degustacyjne, warsztaty, kolację i opowieści wokół stołu pod hasłem  prezentujące kuchnię polską dla cudzoziemców: Polish Table offer.

______________________________________________________________________________________________

  • Cud Miód, 11 sierpnia 2017 r., Muzeum Toruńskiego Piernika w Toruniu

cud3

Inauguracja Święta Toruńskiego Piernika

Muzeum Toruńskiego Piernika

Toruń piątek, 11 sierpnia 2017 r. godz. 19.30

Koncepcja i organizacja: Monika Kucia

Jedzenie: Michał Żulewski, Klonowica, Toruń

Scenografia: Kwiatostany, Toruń

Śpiew: Marta Domachowska

dotknij / poczuj / poznaj

Labirynt smaków, zapachów i doznań. Zaskakująca wędrówka przez Muzeum, gdzie przewodnikiem był natura i zmysły.  Laboratorium przyrodnicze, warsztat alchemiczny i teatr zmysłów. Uczta.

Istotą wydarzenia „Cud Miód” było ukazanie związków i połączeń pomiędzy naturą, kulturą, historią i tradycją. Zaprosiliśmy widzów do labiryntu doznań, mogli spróbować jak smakują krople rosy, jeść palcami plaster miodu czy wąchać zarówno piękny zapach kwiatów, jak i naturalną fermentację mirabelek czy mokrą ziemię przyniesioną znad rzeki. Wszystko po to, by poczuli, jak bardzo są związani z ziemią, naturą i otoczeniem. Opowiedzieliśmy o ziołach, zwyczajach związanych ze Świętem Matki Boskiej Zielnej i pochwałą obfitości, a także o historycznej kuchni toruńskiej, która oczywiście czerpała z otaczającej przyrody. Pokazaliśmy rekonstrukcje dawnych dań w połączeniu z dziko rosnącymi roślinami jadalnymi. Staraliśmy się, aby zastawa była jak najbardziej naturalna (użyliśmy np. kory brzozowej zebranej w lesie), by jak najmniej zaszkodzić Ziemi kolejnymi śmieciami. Zaproponowaliśmy także rytuał składania darów Matce Boskiej, przejścia i uczty, która „zawsze świętuje zwycięstwo, tkwi to w samej jej naturze” (Michaił Bachtin). Mieliśmy wspaniałą publiczność, która zaangażowała się zarówno w układanie bukietów z polnych kwiatów, jak i we wspólne śpiewanie („Plon niesiemy plon, naszej pani w dom”). Steatralizowana forma wydarzenia, przejście przez kolejne sale i prowadzenie widzów miało na celu pokazanie im jak mocno splecione ze sobą są wszystkie zaprezentowane zjawiska – kuchnia, przyroda, duchowość, wspólnota ludzka. Chcieliśmy, by mogli przeżyć przyjemność stąpania po płatkach róż i moc połączenia z innymi ludźmi we wspólnym działaniu, śpiewaniu, radości. By poczuli, że mocno stoją na ziemi, mają oparcie w naturze, ale także w sobie i w innych osobach, dzięki którym wzmacniają się i pięknieją. Wszyscy wychodzili bardziej promienni niż weszli, to wielka radość na to patrzeć.

Relacja z wydarzenia „Cud Miód” Na moim stole ❤️

______________________________________________________________________________________________

  • MIÓD NA SERCE 1 marca 2017 r. , Polin Muzeum Historii Żydów Polskich w Warszawie

    miodnaserce

    „Miód na serce” – wydarzenie artystyczno-kulinarne odbyło się w Środę Popielcową i było inauguracją Festiwalu Nowe Epifanie / Gorzkie Żale.  

    Foto: Miód na serce. Autorem zdjęć jest Radosław Pasterski.

    Rozpoczynanie wielkopostnego festiwalu złocistym i pachnącym miodem przypomina nam, że chodzi przecież o taką sztukę postu, która uzdrawia serce, w każdym tego słowa znaczeniu. Słodycz zdrowa i pięknie podana, tradycyjna i polska, to również pochwała „pracowitej pszczoły”, o której – jak już Wielki Post się skończy – wspomina także Exultet, czyli pierwszy hymn wielkanocny w liturgii Triduum Paschalnego. W roju najważniejsza jest, jak wiadomo – Pszczoła Matka, to wokół niej kręci się pracowite i fascynujące, ukryte przed światem życie ula. A więc, już słodka inauguracja kryje w sobie motyw wiodący tegorocznej edycji Festiwalu, którym jest właśnie Matka. Monika Kucia również i w tym roku koordynuje też autorską akcję kulinarną „Postne Menu”, realizowaną we współpracy z warszawskimi restauracjami podczas Festiwalu.

    Koncepcja: Monika Kucia

    Prowadzenie: Monika Kucia i Tatiana Cichocka
    Przestrzeń: Wojciech Dołhun
    Śpiew: Jagna Knittel, Maniucha Bikont, zespół „Z lasu” (pieśni ze wschodniej Polski i zachodniej Ukrainy)
    Jedzenie: Joanna Pawełczak / Delikatesy Esencja
    Historyczne etykiety miodu pitnego z kolekcji Adama Łukawskiego
    Film o bartnikach: Oleksiy Nagornyuk

______________________________________________________________________________________________

  • :: STÓŁ POLSKI w Ambasadzie w Wiedniu::

amba

„Stół Polski: ziemia, woda, las” – pod takim hasłem odbyło się 10 listopada 2016 r. w Polnische Botschaft in Österreich spotkanie dla dziennikarzy kulinarnych i turystycznych, restauratorów i właścicieli hoteli zainteresowanych polskimi produktami regionalnymi i kuchnią polską.
Opowiadałam o najlepszych, nagradzanych i certyfikowanych produktach kulinarnych w Polsce, o ludziach, którzy je wytwarzają, o miejscach, które warto odwiedzić. Gotowała Joanna Jakubiuk, szefowa kuchni z Podlasia, mistrzyni pierogów i znawczyni lokalnej kuchni. W sobotę 12 listopada Ambasadę odwiedziło także grono osób zainteresowanych kulturą polską podczas Dni Otwartych. Przygotowaliśmy prezentację produktów, degustację, a także opowieść kulinarną przy lepieniu pierogów.

______________________________________________________________________________________________

 

  • :: SPOTKANIA WOKÓŁ STOŁU ::

sumokrz25 sierpnia 2016 r. rozpoczęliśmy cykl wydarzeń kulinarnych „Spotkania wokół stołu” w Menora Infopunkt. W ramach cyklu odbywają się dyskusje, prezentacje oraz warsztaty poświęcone polsko-żydowskiej kulturze kulinarnej we współczesnej i historycznej odsłonie. Pomysł, koncepcja i prowadzenie: Monika Kucia.

Menora 2016 podsumowanie

 

______________________________________________________________________________________________

 

  • :: STYPA RYTUAŁ UTRATY ::

monika__Sztokinier

 

10 lutego 2016 r., w Środę Popielcową Festiwal Gorzkie Żale zainaugurowało w Muzeum Etnograficznym w Warszawie wydarzenie kulinarno-artystyczne „Stypa. Rytuał utraty”. Było okazją, by zadać sobie pytanie, co dziś dajemy zmarłym na ostatnią drogę, i co zostawiamy żyjącym. Wspólnie zastanawialiśmy się, czym dziś jest śmierć, jakie znaczenie ma uczta pożegnalna, co zostało nam z tradycji, jaka jest teraźniejszość, miejsce śmierci i pożegnania w kulturze. „Stypa. Rytuał utraty” było wydarzeniem, które angażowało publiczność. Aranżacja przestrzeni pozwoliła na konfrontację z własną samotnością i ograniczeniem, a także na decyzję, czy i na ile chcemy zbliżać się do innych ludzi w sytuacji otwarcia na wspomnienie i lęk przed własnym unicestwieniem. Podczas wystawy swobodny ruch w przestrzeni, aktywność we własnym rytmie pozwalały każdemu zmierzyć się z samotnością wobec wyobrażonej lub wspominanej żałoby. Natomiast wspólny finał –z potrzebą bliskości,  odreagowania i werbalizacji, którą ma zaspokoić rytuał konsolacyjny. Muzyka żałobna zanurzona głęboko w tradycji, jaką wykonuje Adam Strug z zespołem poruszyła emocje i wywołała zadumę nad umieraniem. Przejście od żalu z powrotem do życia to główny cel rytuału, w którym wzięła udział publiczność.

stypaKoncepcja i koordynacja: Monika Kucia

Koncepcja i projekt artystyczny: Dominika Hoppe i Tomasz Seidler

Video-art: Jakub Kamieński i Monika Kucia, Tomasz Tański

Wokal – Adam Strug z zespołem Monodia Polska

Uczta: Maryla Musidłowska.

______________________________________________________________________________________________

  • :: DO CHRZANU ::

SONY DSC

foto Dominika Hoppe, Tomasz Seidler

Przygotowaliśmy także postną publikację „Do Chrzanu” (tekst: Monika Kucia, ilustracje: Dominika Hoppe , opracowanie graficzne: Tomasz Seidler), która przybliżyła produkty postne, przednówkowe, biedne. Do tradycyjnych i najpopularniejszych dań wielkopostnych należał żur, synonim ubóstwa i postnego menu. Symbolem postu są także śledź w oleju czy tytułowy chrzan. Publikacja przedstawiła te i inne postne produkty i dania, ich znaczenie kulinarne i magiczne.

chrzann

Do Festiwalu Gorzkie Żale w wymiarze kulinarnym dołączyły się też warszawskie restauracje. Zaprosiłam je do wzięcia udziału w inicjatywie stworzenia specjalnego menu postnego / przednówkowego /oczyszczającego z kilkoma daniami, które były serwowane przez cały okres Wielkiego Postu (od 10 lutego do 24 marca 2016 r.). Kolejna odsłona w 2017 r.
Festiwal Gorzkie Żale organizowany jest przez Centrum Myśli Jana Pawła II. Dofinansowano go ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Centrum Myśli Jana Pawła II jest samorządową instytucją kultury m.st. Warszawy. Powstało by badać, dokumentować i w nowatorski sposób upowszechniać nauczanie Jana Pawła II.
_MG_8559
W 2014 r.  Festiwal inaugurowaliśmy postnym zd(a/e)rzenie, kulinarno-artystycznym „Do Chrzanupoświęconym produktom postnym. Spotkanie wielkopostne wokół stołu było rozmową o skromności, umiarze, oszczędności, ale też o szlachetnych produktach, ich jakości i sile prostoty. Wspólnie zastanawialiśmy się, czym dziś jest wyrzeczenie, jak rozsmakować się w przednówku, co zostało nam z tradycji i jaka jest przyszłość kuchni polskiej. Na stole produkty postne połączyły się ze sobą, weszły w dialog, podobnie jak wystąpienia zaproszonych gości, m.i.n Piotra Bikonta, Hanny Szymanderskiej i Joanny Jakubiuk.